عنوان درس : اندیشه اسلامی۲ نام مدرس : يزدان بخش |
|
زمان پیشنهادی : حداكثر50دقيقه |
|
|
|||
*( دانشجويان گرامي مي توانند به يك پرسش تشريحي ويابه چهار پرسش چهارگزينه اي پاسخ ندهند) *پرسشهاي چهارگزينه اي نمره منفي دارد (سه پاسخ غلط حذف يك پاسخ صحيح) *بارم : پرسش هاي چهارگزينه اي 10 نمره پرسش هاي تشريحي 10 نمره |
1- کدام گزینه از روش های تحقیق در دین نمی باشد؟
الف ـ عرفانی ب ـ عقلی ج ـ نقلی د ـ استعبادی
2-کدام گزینه در رابطه با روش استدلال در اثبات (جزئیات عالم پس ازمرگ) صحیح است؟
الف ـ عقلی صرف ب ـ نقلی صرف ج ـ عقلی و نقلی د ـ نقلی و یقینی
3-کدام گزینه ازنتایج تعریف مفهوم پیامبربه(فردی که معارفی رابدون واسطه دریافت وبرای هدایت انسان هااعلام می کند)نمی باشد؟
الف ـ با ابلاغ پیامبران حجت کامل می شود ب ـ آموزه های پیامبران زندگی رادگرگون می کند
ج ـ پیامبران مأمور به ابلاغ و تکلیف هستند د ـ پیامبران کلیه احکام رابرای انسان بیان می کنند
4 ـ کدام گزینه صحیح نیست؟
الف ـ حکمت خداوند ضرورت ارسال رسل را ایجاب می کند
ب ـ انسان در امور عادی نیاز به وحی ندارد
ج ـ آگاهی های حسی و عقلی برای رساندن انسان به کمال کافی است
د ـ کمال جبری و غیر اکتسابی فضیلت ندارد
5 - کدام گزینه از علل و عوامل عمده عصمت پیامبران نمی باشد؟
الف ـ عنایات خداوند ب ـ شایستگی ذاتی پیامبران
ج ـ دارا بودن قوه عدم توانایی بر انجام گناه د ـ مجاهدت های فردی و اجتماعی پیامبران
6ـ کدام گزینه از نتایج مستخرج از نظریه تکامل نمی باشد؟
الف ـ تغییرات تصادفی در افراد یک نوع ایجاد می شود
ب ـ این تغییرات در هنگام رقابت امتیاز منفی تلقی می شوند
ج ـ این تغییرات تصادفی طولانی و دراز مدت است
د ـ افراد با امتیاز بالاتر بیشتر عمر می کنند
7-کدام گزینه ازراههای شناخت ومطالعه عمیقترقرآن نمی باشد؟
الف – مطالعه از دیدگاه التزامی - مطالعه در پرتو اصول عقلی
ب- مطالعه تاریخی و روایی – مطا لعه از لحاظ نقش در زندگی فردی و اجتماعی
ج- مطا لعه از دیدگاه متخصصین علوم قرآنی – مطا لعه قرآن از جنبه پیشگوئیهای آن
د- مطالعه از جنبه فصاحت و بلاغت – مطا لعه از دیدگاه دانشمندان و فلاسفه غربی
8 ـ کدام گزینه از عوامل عمده ایجاد کننده اختلاف نظر در انسان نمی باشد؟
الف ـ خطاپذیری ـ حرکت جوهری ب ـ تکامل تدریجی ـ تفاوت استعدادها
ج ـ تأثیرپذیری از محیط ـ تفاوت امیال د ـ طول عمر انسان ـ وقایع و حوادث
9-کدام گزینه از دلایل تاریخی عدم تحریف قرآن نمی باشد؟
الف ـ تقدس قرآن نزد مسلمانان ب ـ توجه اعراب به شعروادبيات
ج ـ توجه و توصیه پیامبر در حفظ و تلاوت و نگهداری قرآن د ـ ضمانت الهی
10- با گزینه مناسبتر تکمیل کنید : « بطور کلی باید گفت که رابطه علم و دین در مسیحیت ......... ودر اسلام .......... است .
الف) تقابل – تعارض ب) تعارض- تعامل ج) تعامل- تمایز د) تضاد- تقابل
11- با گزینه مناسبتر تکمیل کنید : ( دین در لغت به معنای ...... و امری ...... است و در طول تاریخ دارای ...... است .)
الف ) خضوع – فطری – حقایق متعدد ب) پیروی – غیر فطری – حقایق متعدد
ج ) اطاعت – غیر فطری – حقیقت واحد د ) فرمانبرداری – فطری – حقیقت واحد
12- کدام گزینه بیانگر اشکالات و نواقص شهود عرفانی ( تجربه درونی ) است ؟
الف)خطا پذیر– قابل انتقال ب)خطا پذیر- غیر قابل انتقال
ج)خطا نا پذیر– قابل انتقال د)خطا ناپذیر- غیر قابل انتقا ل
13 ـ کدام گزینه از علت های ایجاد شبهه تعارض بین علم و دین نمی باشد؟
الف ـ بسیاری از علمای دینی وقتی افکارشان مورد حمله قرار می گیرد می گویند به دین حمله شده است
ب ـ مردم عادی بین معتقدات دینی حقیقی و تعالیم دینی دولتی فرق نمی گذارند
ج ـ بسیاری از طرفداران این نظریه سوء استفاده کننده هستند
د ـ نظریه پردازان و طرفداران این نظریه عالم نیستند
14- كدام گزینه از ویژگی های معجزه نمی باشد؟
الف ـ قابلیت تعلیم ب ـ خارق العاده بودن ج ـ ادعای نبوت د ـ تحدی
15 ـ بررسی شأن نزول آیات قرآن چگونه بررسی و مطالعه ای است؟
الف ـ عقلی و استدلالی ب ـ ادبی و نقلی ج ـ تاریخی و روایی د ـ فردی و اجتماعی
16 ـ کدام گزینه از تبعات پذیرش تحریف در قرآن نمی باشد؟
الف ـ انکار اعجاز پیامبر ب ـ انکار امامت و ولایت
ج ـ تردید در اصل توحید د ـ تردید در علوم مستفاد از قرآن
17 ـ کدام گزینه از دلایل اصلی الهی بودن قرآن نمی باشد؟
الف ـ فصاحت و بلاغت ب ـ امی بودن پیامبر
ج ـ عدم وجود اختلاف در آیات د ـ تدريجي بودن نزول
18 ـ کدام گزینه از اهداف مهم فردی و اجتماعی بعثت انبیاء نمی باشد؟
الف ـ آزاد کردن انسان از قید و بندهای نادرست ـ یادآوری فطریات
ب ـ علاج امراض روحی ـ بشارت و انذار
ج ـ برپایی قسط و عدالت در جامعه ـ دعوت به توحید
د ـ تزکیه و تطهیر ـ توجه به صرف معنویات
19- با گزینه مناسبترتکمیل کنید:«دفاع گاليله ازنظريه خورشيدمحوري يكي ازعوامل تاريخي در ...... نظريه ...... علم ودين بود.
الف) تبيين– تعارض ب) تكوين- تعامل ج) تعيين - تمایز د) تثبيت- تقابل
20- آيه شريفه «وَجَعَلنا مِن الماءِ كُلُّ شَي ءٍ حَيٌّ»اشاره به کدام يك ازراههای شناخت ومطالعه عمیقترقرآن دارد؟
الف– مطا لعه از دیدگاه كاربرداصول تجربي ب- مطالعه از جنبه فصاحت و بلاغت
ج- مطالعه در پرتو اصول عقلی د- مطا لعه از لحاظ نقش در زندگی فردی و اجتماعی
پرسش هاي تشريحي :
1- معانی مختلف وحی درقرآن کریم رانام برده وتوضیح دهید.
2- آیادردوران غیبت به ولی فقیه نیازاست یاخیر؟باذکردودلیل پاسخ دهید.
3- ازتبعات پذیرش تحریف درقرآن کریم چهار مورد رانام برده وتوضیح دهید.
4- چهارمورداز محدوديتهاي عقل بشري راباذكرمثال توضيح دهيد.
5- ضرورت پيامبري راباذكر يك استدلال عقلي(حداقل دومقدمه و يك نتيجه )اثبات نماييد.
6- دودليل تفاوت برخي ازاحكام بين مردوزن راباذكرمثال نام برده وتوضیح دهید.
پاسخ پرسش هاي چندگزینه ای:
۱ |
۲ |
۳ |
۴ |
۵ |
۶ |
۷ |
۸ |
۹ |
۱۰ |
د |
ج |
د |
ج |
ج |
ب |
الف |
الف |
د |
ب |
۱۱ |
۱۲ |
۱۳ |
۱۴ |
۱۵ |
۱۶ |
۱۷ |
۱۸ |
۱۹ |
۲۰ |
د |
د |
د |
الف |
ج |
ج |
د |
د |
د |
الف |